Zangtips van een ervaren zangdocente uit Amsterdam
Kevin Konings
lid sinds: 5-2016
31 Juli 2017

Eerder spraken we Titia over zang en piano en waarom Nederlanders vaak een blokkade voelen als ze gaan zingen. Deze week gaan we door en geeft Titia zangtips aan beginnend muzikanten en vertelt ze over muziekles, vriendschap en het verschil tussen Oost en West Nederland.

Stel ik ben beginnend muzikant, waar moet ik op letten bij kiezen van een goede zangles? Welke zangtips geef je mee?

Veel leerlingen letten als eerste op locatie en prijs. Om mijn lessen financieel bereikbaar te houden bied ik korting aan jongeren en mensen in de bijstand. Als de praktische zaken voor jou kloppen bedenk je dan welke stijl bij je past. Ik ben zelf klassiek geschoold, maar kan heel breed les geven. Maar als een leerling alleen pop wilt leren zingen dan kunnen ze beter een docent zoeken die zich hierin heeft gespecialiseerd.

En hoeveel moet ik dan oefenen in de week?

Nou je moet niks. Veel van mijn leerlingen in Amsterdam hebben het erg druk. In het Oosten van het land heb ik ook nog een praktijk tot na de zomer. Daar oefenen veel leerlingen nog iedere dag. Dat is natuurlijk uniek. Volgens mij is dat ook het verschil tussen het Oosten en Westen. Mensen ervaren veel meer druk hier (Amsterdam). Er is hier veel meer hectiek. Financieel is het leven hier ook zwaarder, dus mensen maken langere werkdagen. Dan ook nog een druk sociaal leven. Ik ben dus al blij wanneer leerlingen twee keer per week oefenen. Al moeten ze dat uiteindelijk helemaal zelf bepalen.

En toch heb je ervoor gekozen om je te focussen op Amsterdam.

Ja ik heb hier vooral jonge leerlingen, 20’ers en 30’ers. Dat vind ik zo ongelofelijk leuk. Daarnaast was ik het pendelen tussen Amsterdam en het Oosten beu na een winter vol gedoe met de NS. Vandaar de focus op Amsterdam. En, een mooi compliment, een aantal mensen in het Oosten willen nu naar Amsterdam komen om te blijven zingen.

Maar die reizen dan toch? Dus dan is locatie toch niet zo belangrijk?

Nou ik gaf les in Neede, dat is bijna Duitsland. En mensen kwamen nu al vanuit Zutphen en Apeldoorn. Ze kwamen dus al van ver. Dit doen ze omdat je bij mij niet alleen leert zingen maar ook wordt begeleid op de piano. Het is een totaalpakket. Dat kan je niet overal krijgen.

zangtips-Amatore

En hoe ziet dat totaalpakket er dan precies uit?

Persoonlijke aandacht daar begint het mee. Maar het is meer.
Je wordt begeleid en als je een nieuw lied wilt leren spelen en je kunt geen bladmuziek lezen dan speel ik het voor je in. Ik neem het dan op en stuur het digitaal naar je toe zodat jij het thuis heel gemakkelijk kunt aanleren. Je bent dan geen tijd kwijt met het leren van noten.

Oh. Dus ik hoef helemaal geen noten te leren als ik bij jou zangles kom volgen?

Nee dat is wat mij betreft niet nodig. Muziek is iets van het gehoor. Als leerlingen het echt willen dan leer ik het ze met plezier. Maar als je toch al zo weinig tijd hebt, waarom zou je het doen? Wat voegt het toe?

De meeste leerlingen die noten willen leren lezen moeten dit van hun koor. Dan merk je dat ze het toch al wel een beetje binnen hebben gekregen. Dus dan is het vrij snel te leren.

Dus je leert het bijna onbewust?

Ja zo werkt het. Nu zijn er tegenwoordig steeds meer leerlingen die zingen vanaf de tablet, gewoon met de tekst. En dan heb je dat dus niet. Ik had bijvoorbeeld laatst iemand op zangles – die zong van een tablet – en die zei zo kan ik toch niet leren noten lezen.  Toen heb ik het voor haar gescand zodat ze ook onbewust noten gaat herkennen.

Dus dat is ook weer onderdeel van het totaalpakket.

Ja ik heb ook mensen die volgen muziektheorie….

Dat klinkt saai muziektheorie.

Nee het is zo leuk!! Het is opwindend. Hoe dingen in elkaar passen en dat dingen echt zo werken. Muziek berust vaak op natuurkundige wetten.
Het is verbazend als je daar achter komt. Dan kan je bijna niet geloven dat het waar is.

Kan je een voorbeeld geven?

De Kwinten Cirkel bijvoorbeeld. Dat is zo iets aparts.  Toen ik dat voor het eerst hoorde kon ik het bijna niet geloven. Dat steeds als je vanaf de centrale C – dat is dan een noot op de piano – vijf tonen omhoog gaat en weer vijf tonen, en weer vijf tonen. Dan komt er in de notenbalk een kruis bij, dan twee kruizen dan drie kruizen, vier kruizen…Als je vijf tonen omlaag gaat komt er eerst 1 mol bij. Als je nog twee keer dat doet heb je drie mollen. En dat klopt dus allemaal. Als je daar achter komt ja…dat is bijzonder.

Maar ik begrijp het wel hoor. Toen ik naar het conservatorium ging dacht ik ook dat dat heel saai zou zijn. Muziekanalyse wilde ik helemaal niet leren. Ik dacht als ik muziek ga analyseren dan geniet ik er niet meer van. Maar echt, het tegendeel was waar. Alles werd er leuker van. Het is net als bij een bezoek aan het museum. Je kunt genieten van mooie schilderijen. Maar op het moment dat je er meer vanaf weet, geniet je er niet minder van, maar geniet je vaak nog meer.

Zangtips-Amsterdam

Je gaat het meer waarderen die kunst.

Ja je gaat je nog meer verbazen. Ook bij componisten. Als je kijkt hoe een stuk is opgebouwd dan kun je je verbazen over hoe effectief iets is. En hoe knap een stuk is vormgegeven. Dat voegt echt heel veel toe. Je gaat er bijvoorbeeld ook beter door zingen. Veel expressiever. Zo kun je veel meer doen met hard en zacht, omdat je weet waarom je dat doet. Niet omdat het erbij staat, maar omdat het daarbinnen zo klopt.

Wat maakt, los van het zingen, het lesgeven zo leuk?

Volmondig: contact met mensen. Je leert elkaar heel intensief kennen. Soms komen leerlingen jarenlang om de week bij me langs om zangles te volgen. Ik weet niet hoe dat bij jou is, maar ik zie mijn vrienden of familie niet om de week. Dus je weet veel over elkaar. Het gaat ook altijd ergens over. Je bent met de muziek bezig, maar dat is een aanknopingspunt voor vaak heel persoonlijke dingen. Het is een ontzettend leuke vorm van contact. Maar het is natuurlijk wel gericht op de leerling. Het is niet de bedoeling dat ik mijn dingetjes voortdurend moet vertellen. De leerling krijgt de aandacht, die verdient dat ook.

Maar dat is wel anders dan een vriendschap toch?

Ja. Het blijft een leerling. Als de lessen stoppen, dan stopt dat ook. Soms ontstaat daarnaast een vriendschap, maar dat houd ik dan erg gescheiden. Wat dan vaak gebeurt is dat ‘’zangles, zangles is’’ en daarnaast heb je afspraken met elkaar als vrienden. En daar zijn hele mooie vriendschappen uit voortgekomen. Dan stopte de zangles, maar de vriendschap bleef.

Dat vind ik mooi. Vriendschap uit zangles.

Ja het past eigenlijk ook wel bij het vak.

Ik kan me het denk ik ook wel voorstellen. Je stelt je toch kwetsbaar op, je geeft jezelf bloot. Je zangdocent kent je misschien anders dan anderen.

Ja ik denk dat dat echt komt door de samenhang tussen dat fysieke zingen en het emotionele. Ook vanuit de tekst waar je mee bezig bent. Wat misschien ook helpt is dat ik een coaching opleiding heb gevolgd in 2010. Concreet heb ik daar nooit iets mee gedaan, maar misschien dat ik dat onbewust en automatisch toepas in mijn zanglessen.

Tot slot, wie mogen zich allemaal melden bij jou voor zangles?

Nou iedereen is welkom!  Wat heel belangrijk is met het zingen en überhaupt met de zangles is dat het over vrijheid gaat. Het gaat heel erg over de vrijheid om jezelf te zijn. Vrijheid om je stem te laten horen. Vrijheid om expressief te zijn. Een van de belangrijkste dingen van de hele les. Ik wil dus ook dat leerlingen dit ervaren tijdens de les. En via het zingen zichzelf steeds vrijer gaan voelen.

Benieuwd naar de zangles van Titia?

Bekijk hier haar zangles, auditie- en stemtest training of haar pianoles.

Of neem een kijkje achter de schermen tijdens een zangles.

schrijf je in voor onze nieuwsbrief