Verbinding vind ik via muziek in mijn muziekles en op het podium
Kevin Konings
lid sinds: 5-2016
28 Augustus 2017

Deborah biedt haar zang- en muziekles al een tijd aan via Amatore. Eerst alleen in Amsterdam. Maar sinds kort heeft ze ook een locatie in Haarlem. Deborah is dus officieel de eerste docente die ook buiten Amsterdam lesgeeft op Amatore. Reden voor een bezoek aan haar zangles en een goed gesprek.

Je geeft zang- en muziekles aan kinderen. Deze – die we nu bezoeken - zangles richt zich specifiek op volwassenen. Wat heeft je doen besluiten om ook volwassenen les te geven? Of deed je dat al?

Eigenlijk is het precies andersom. Ik ben na mijn zangstudie direct volwassenen gaan lesgeven en dat ben ik altijd blijven doen. Later heb ik veel bijscholing gedaan. Onder andere om kinderen muziekles te kunnen geven. Ik heb bijvoorbeeld nascholing gevolgd voor ”muziek op schoot” Dat is muziekles voor de allerjongsten, van 0 tot 4 jaar. Blijven leren is voor mij erg belangrijk.

Ik heb een nascholingscursus ‘’Muziek, spel en beweging” voor kinderen van 4 tot 12 afgerond, maar heb me ook laten bijscholen tot (kinder)koordirigent en cultuurdocent. En, niet te vergeten, ik heb nog altijd een zangcoach om me ook te blijven ontwikkelen in mijn vakgebied.

Heb je ook een VOG omdat je met kinderen werkt?

Ja zeker! Ik heb er zelfs verschillende. Een voor kinderdagverblijven, maar ook een omdat ik muziekles heb gegeven op een AZC en op een school.

Wat maakt lesgeven aan kinderen zo leuk?

Eigenlijk is muziekles geven in het algemeen heel leuk. Het is zo leuk omdat zingen zo fijn is, het is genieten en ontspannen en emoties uiten met behulp van muziek en om dat te mogen doorgeven aan mensen is een prachtig voorrecht. Daar geniet ik elke keer weer van.

Het leuke aan muziekles geven aan kinderen is dat je ze echt laat kennismaken met muziek en zang. Kinderen staan veel onbevangener in zo’n les dan volwassenen. Het leuke is, is dat je hun zelfvertrouwen ook ziet groeien gedurende de zang- of muzieklessen. Al is dat bij volwassenen ook vaak het geval.

muziekles-Haarlem

Dus je hebt geen voorkeur voor het lesgeven aan kinderen of volwassenen?

Nee. Eigenlijk vind ik muzieklessen geven sowieso super leuk omdat ik daarbij echt het gevoel heb dat ik mensen, onafhankelijk van leeftijd iets kan meegeven. Je wordt er blij van. Door het zingen vergeet je even alle andere dingen van het dagelijks leven. Het mooie is dat je dat altijd mee kan dragen, je stem heb je altijd bij je. Voor veel mensen – inclusief mijzelf – is zingen een uitlaatklep. Dit geldt zowel voor kinderen als voor volwassenen.

Om een voorbeeld te geven. Laats zong ik met een aantal kinderen een liedje zingt over een zielige zwerfhond. Er komen dan verhalen los over huisdieren. De ene leerling vertelt over een huisdier dat zij net heeft gekregen en hoe lief ze dat beest vindt. De ander komt met een verhaal over haar net overleden konijn. Muziek maakt dat soort dingen los. Het helpt je stil te staan bij de mooie dingen, maar helpt ook de minder mooie dingen te verwerken.

Dit geldt eigenlijk ook voor volwassenen. Volwassenen kiezen vaak een stuk dat bij hen speciale emoties oproept of waarbij ze bepaalde associaties hebben. Bijvoorbeeld toen een vrouw, nu in de dertig, een lied zong over een moeder die jong was overleden. Zij had ook haar moeder verloren toen ze 10 was. Door dat zo te zingen wordt het van jou en komt het weer dichtbij. Het is ontroerend, maar werkt ook helend.

Wat is het grootste verschil tussen beiden?

muziekles-Amatore

Ik denk dat er vooral verschil zit bij de hele kleintjes, bij de Muziek op schootlessen. Hier worden de eerste stapjes voor het zingen gezet samen met de ouders.

Daarnaast hebben kinderen vaak minder remmingen. Zij hebben nog niet zoveel aangeleerd gedrag. Zijn soms minder onzeker. Al verschilt dit natuurlijk ook heel erg per karakter.

Bij de wat oudere kinderen en volwassenen zitten de verschillen meer in het repertoire en ook de persoonlijke aanpak verschilt van kind tot kind en van volwassene tot volwassene. Dat vind ik ook een van de mooie dingen om uit te zoeken: wat iemand nodig heeft om verder te komen met zingen.

Een verschil in aanpak is dat ik de kinderen vanaf 6 jaar ook noten leer lezen, via een speciale zangonderwijsmethode. Dat vinden de kinderen eigenlijk altijd leuk en geeft ze een bredere muzikale basis.

Hoe ziet die zangonderwijsmethode eruit?

Hiervoor gebruik ik het boek ‘’Jongleren’’. Dit is een boek met een methode die speciaal ontwikkeld  is om noten te leren aan kinderen die met zang bezig zijn. Het is geschreven door Silvère van Lieshout die dirigent is (geweest) van de beste kinderkoren van Nederland zoals het Nationaal Kinderkoor. Het mooie aan deze methode is dat het specifiek voor zang is. Bij Silvère heb ik ook zelf een nascholing mogen volgen.

Stiekem gebruik ik dit ook wel eens bij volwassenen. Hoe simpeler hoe beter. Eerst alleen ritmes. Daarna ook toonhoogtes. Begint simpel. Zelfde toon, ritme erbij. Al merk ik bij volwassenen vaak dat zij het vooroordeel hebben dat ze geen noten (meer) kunnen leren. Iets waar ik het absoluut niet mee eens ben!

Je muzieklessen vinden plaats in Amsterdam Zuid. Sinds kort is het ook mogelijk om les te volgen op jouw lespraktijk in Haarlem. Waarom deze stap?

Ik geef eigenlijk al langer op meerdere locaties muziekles, bijvoorbeeld ook bij mij thuis in Hoofddorp. Mijn locatie in Amsterdam kreeg ik ruim twee jaar geleden aangeboden en sindsdien geef ik daar mijn muzieklessen op de vrijdag.

In Haarlem ben ik een half jaar later gestart met een collectief van docenten waarmee we samen een ruimte hadden gehuurd. Helaas was die ruimte na een jaar niet meer beschikbaar en is ons collectief uit elkaar  gevallen. Toen ben ik zelf op zoek gegaan naar een nieuwe ruimte en heb ik er zelfs twee gevonden: in Haarlem voor de zaterdagmiddag op het voormalige Ripperdakazerne terrein, een hele mooie ruimte in een Kindergezondheidscentrum. Het fijne is dat je daar ook heel goed kunt parkeren en het is op loopafstand van het station.

Tot slot geef ik ook nog muziekles in Heemstede. Daar mag ik een ruimte gebruiken van de buitenschoolse opvang (BSO) wanneer de BSO deze niet gebruikt: dus elke dag tot 14.00 uur. Behalve in de schoolvakanties en op woensdagen.  Op woensdagen geef ik daarom vaak muziekles op een Muziekschool.

muziekles-haarlem

Voor welke muzieklessen kunnen mensen nu ook in Haarlem terecht?

In Haarlem bied ik eigenlijk al mijn cursussen aan op de zaterdagmiddag, dus zanglessen voor kinderen, jongeren en volwassenen. Individueel of in een groepje. Maar ook Muziek op schoot, Kleutermuziek, Algemene muzikale vorming, (Kinder)Koor en Zingend Zwanger.

Zingend Zwanger? Die zangles heb ik nog niet eerder voorbij zien komen?

Nou de naam zegt al een hoop. Het is zingen speciaal voor als je zwanger bent. Zingen geeft ontspanning en de oefeningen die gebruikt worden in de zangtechniek zoals lage adem- en ontspanningsoefeningen zijn ook prettig  en nuttig als je zwanger bent. Dat heb ik zelf ervaren toen ik in mijn zwangerschappen aan Zwangerschapsyoga deed; daar bleken de oefeningen heel erg aan te sluiten bij zangoefeningen. Verder is uit onderzoek gebleken dat het ongeboren kind al reageert op muziek. Zo blijkt muziek die tijdens de zwangerschap vaak herhaald wordt een rustgevende reactie op te roepen als de baby geboren is. Ook de stem van de moeder wordt meteen na de geboorte herkend. Daarom heb ik dezen les bedacht. Naast de oefeningen zingen we o.a. canons, meerstemmige muziek en wiegeliedjes in verschillende talen en stijlen.

Zing je zelf ook? Buiten je muzieklessen om?

Jazeker zelf ben ik ook nog altijd actief in de muziek, ik heb in het verleden veel in koren van opera’s gezongen. Komend jaar word ik ook projectcoach voor het de Nationale Opera. Het project heet ‘’Opera aan de Zaan’’. Bij dit project krijgen 25 scholen een heel jaar opera les op school.

Ook heb ik nog een ensemble waarmee ik optreed met een andere zangeres, een pianiste en trompettist:  Ensemble Luccicante. Zo traden we onlangs op in het Onze Lieve Vrouwengasthuis in Amsterdam en staat er een Kerstconcert gepland op het Zondagmiddagpodium in de Haarlemmermeer. We zingen dan duetten, aria’s, musical en Bluesnummers en voor kerst natuurlijk een kerstrepertoire. Ook zing ik Jiddisch repertoire, dat is een soort specialiteit van mij.

Verder treed ik regelmatig op in de Sri Lankaanse Gemeenschap. Ik ben  in 2014 naar Sri Lanka geweest voor een Charity Concert. Afgelopen jaar trad ik op voor het Sri Lankaans Nieuwjaar en een Benefiet concert voor en boeddhistische Tempel. Daar zing ik ook allerlei soorten muziek: Klassiek, Sri Lankaanse en Jiddische muziek maar ook Popmuziek samen met een Sri Lankaanse pianist en zanger die in Nederland woont.

Deze contacten zijn ontstaan toen ik voor mijn zangcoach Ingrid Voermans op een afscheidmis in een kerk zong waar ook deze pianist en zanger me heeft gehoord en hij me vervolgens vroeg voor mijn eerste Benefietconcert voor een weeshuis in Sri Lanka. Daar is een muzikale vriendschap uit ontstaan en een mooie verbinding. Precies zoals ik verbinding zoek en vind door middel van zang, zowel als ik lesgeef als wanneer ik optreed als zangeres of als dirigent van mijn koren.

Benieuwd naar de muzieklessen van Deborah?

Bekijk haar profiel en haar muzieklessen en neem contact op.

schrijf je in voor onze nieuwsbrief