Leerlingen motiveren tijdens muziekles, wat werkt nu echt?

Leerlingen motiveren tijdens muziekles, wat werkt nu echt?

Als de dag van gisteren herinner ik me de spanning en de angst om het fout te doen- wat als ik de verkeerde toets aansla? Pianoles. Ik heb het niet lang vol gehouden. Sterker nog, door deze ervaring heb ik nooit meer muziekles gevolgd. Doodzonde besef ik nu.

Goed spelen is één ding, maar je kennis goed overdragen tijdens muziekles is een vak apart. Naast dat je natuurlijk uitstekend speelt, heb je veel kennis over het instrument en een grote hoeveelheid mensenkennis nodig. Waar moet je verder opletten bij het lesgeven? Drie tips die je een beter muziekdocent maken.

Focus op één (ontwikkel) punt

Zelfs de beste muzikanten maken fouten. Het is dus relatief eenvoudig om je leerling te vertellen wat er niet goed ging. Het is alleen niet effectief om na het horen van een nummer een waslijst aan ontwikkelpunten op te noemen. Beter is het om gericht feedback te geven. Spreek voordat de leerling gaat spelen af waarop je gaat letten en geef hem enkel en alleen daarop feedback. Op die manier kan de leerling gericht aan de slag met jouw feedback.

Te is nooit goed

Het is dus niet effectief om een leerling te confronteren met al zijn fouten. Maar je kunt ook te positief of te aardig zijn. Wanneer je een leerling keer op keer vertelt hoe goed hij speelt verliest deze boodschap aan waarde.  ”Thomas wat speel jij goed” heeft dus pas echt zin wanneer je het af en toe vertelt. En wees gerust, vrijwel alle leerlingen geven aan dat zij les blijven volgen, omdat zij goed les krijgen. Niet omdat zij overspoeld worden met complimenten.

Wees concreet

Om bij het voorbeeld van Thomas te blijven. Door hem een compliment te geven stijgt ongetwijfeld zijn zelfvertrouwen. Wat hij alleen niet weet is wat zijn spel spel zo goed maakt. Beter is het om aan het compliment een concreet voorbeeld te koppelen, zoals ”Thomas je pianospel was echt goed”. Je zachte toucher klonk goed doordat je met weinig gewicht van je arm over de toetsen ”aaiden”. Omgekeerd werkt het natuurlijk ook zo: wanneer je een ontwikkelpunt noemt helpt het de leerling wanneer je dit concreet maakt.

Elke leerling en docent is anders

Elke leerling is anders en dat maakt het les geven zo leuk. Een ding hebben leerling en docent gemeen: als beide elkaar niet ontmoeten dan vindt er geen muziekles plaats. Amatore is de online community waar leerlingen docenten vinden en andersom.